CIA의 태업교범(FM)

1.
Tiny Reader에 올라온 Links of the day 08/12/2015 : CIA corporate sabotage manual, Cloud scalability patterns and 3D Ram technology . 제목이 너무 이상해서 살펴본 자료입니다.

“CIA의 교범을 추천하다니!” 그것도 태업(Sabotage) 교범이라니…..

이런 생각을 하였습니다. 그런데 CIA가 소개한 내용을 읽으면서 “아하!”하였습니다. Timeless Tips for ‘Simple Sabotage’을 가보면 CIA가 소개한 글이 있습니다. CIA는 조직이나 조력자 없이 혼자서 조직을 뒤흔들 수 있는 방법이라고 소개합니다. CIA가 40년대 만들었으면 적대국 조직에 침투한 요원이 혼자서 조직을 흔들 수 있도록 하기 위함입니다.

Managers and Supervisors: To lower morale and production, be pleasant to inefficient workers; give them undeserved promotions. Discriminate against efficient workers; complain unjustly about their work.

Employees: Work slowly. Think of ways to increase the number of movements needed to do your job: use a light hammer instead of a heavy one; try to make a small wrench do instead of a big one.

Organizations and Conferences: When possible, refer all matters to committees, for “further study and consideration.” Attempt to make the committees as large and bureaucratic as possible. Hold conferences when there is more critical work to be done.

Telephone: At office, hotel and local telephone switchboards, delay putting calls through, give out wrong numbers, cut people off “accidentally,” or forget to disconnect them so that the line cannot be used again.

Transportation: Make train travel as inconvenient as possible for enemy personnel. Issue two tickets for the same seat on a train in order to set up an “interesting” argument.

Read the CIA’s Simple Sabotage Field Manual: A Timeless, Kafkaesque Guide to Subverting Any Organization with “Purposeful Stupidity” (1944)은 다음과 같이 요약을 하고 있습니다.

Organizations and Conferences

Insist on doing everything through “channels.” Never permit short-cuts to be taken in order to expedite decisions.
Make “speeches.” Talk as frequently as possible and at great length. Illustrate your “points” by long anecdotes and accounts of personal experiences.
When possible, refer all matters to committees, for “further study and consideration.” Attempt to make the committee as large as possible — never less than five.
Bring up irrelevant issues as frequently as possible.
Haggle over precise wordings of communications, minutes, resolutions.
Refer back to matters decided upon at the last meeting and attempt to re-open the question of the advisability of that decision.
Advocate “caution.” Be “reasonable” and urge your fellow-conferees to be “reasonable” and avoid haste which might result in embarrassments or difficulties later on.

Managers

In making work assignments, always sign out the unimportant jobs first. See that important jobs are assigned to inefficient workers.
Insist on perfect work in relatively unimportant products; send back for refinishing those which have the least flaw.
To lower morale and with it, production, be pleasant to inefficient workers; give them undeserved promotions.
Hold conferences when there is more critical work to be done.
Multiply the procedures and clearances involved in issuing instructions, pay checks, and so on. See that three people have to approve everything where one would do.

Employees

Work slowly.
Contrive as many interruptions to your work as you can.
Do your work poorly and blame it on bad tools, machinery, or equipment. Complain that these things are preventing you from doing your job right.
Never pass on your skill and experience to a new or less skillful worker.

읽어보면 ‘조직의 비생산적으로 만드는 사람’이라는 경영학 책으로 읽어도 무방해보입니다.

Download (PDF, 2.45MB)

2.
어떤 분이 위 교범을 짧게 요약하였습니다. 회사를 망하게 하는 사람입니다. 관료화된 조직을 보는 듯 합니다.

1. 어떠한 일이 벌어지던 지휘 명령 체계를 반드시 지키도록 강요한다. 의사 결정을 앞당기기 위한 샛길을 허락하지 않는다.
2.간단하게 해결할 수 있는 안건도 위원회에서 검토하게 하며, 위원회는 가능한 크게 만든다. 최소 5명 이상.
3.될 수 있는 한 자주 회의를 열도록 유도한다.
4.이전 회의에서 정해진 것을 되풀이해서 검토하도록 유도한다.
5.중요한 업무가 있어도 회의를 열게 한다.
6.문서의 형식, 제출 일자, 오탈자를 집요하게 추궁한다.
7.될 수 있는 한 문서의 양을 늘린다.
8.업무 승인 수속을 될 수 있는 한 복잡하게 한다. 제 아무리 간단한 일에도 3명 이상의 승인을 필수가 되도록 유도한다.
9.조직내 권한 문제를 집요하게 추궁한다. 상층부의 허락을 받지 않고 독단으로 해결해도 되는 지 끊임없이 지적한다.
10.업무할당을 할 경우, 항상 중요도가 낮은 업무에 집중하도록 유도한다.
11.새로운 직원에게 경험을 쌓을 시간과 자원을 주지 않는다.
옛날 CIA 에서 공직자 스파이로 심은뒤에 적국의 생산성을 떨어뜨리는 방법중에서

‘조직을 병들게 하는 사람을 찾는 법’

경영자가 조직관리를 위해 읽어볼만한 책입니다.이렇게 제목을 바꾸면 어떨까요?(^^)

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